Shockwave

Een shockwave-apparaat zendt geluidsgolven uit met een dermate hoge trilling dat we het niet kunnen horen. Het effect is het laten ontstaan van een zeer gerichte schokgolf in ons lichaam. Deze schokgolf kan gebruikt worden om pijnlijke ongewenste kalkvorming in pezen te vergruizen, maar kan ook gebruikt worden om beschadigde pezen en spieren mee te behandelen. Door het verwijderen van kalkafzettingen in pezen, wordt shockwave-apparatuur vaak vergeleken met een niersteenvergruizer. Pijnklachten nemen vaak snel af.

WAT KUNNEN WE BEHANDELEN MET SHOCKWAVE THERAPIE?
  • Kalkafzettingen in de pezen van het schoudergewricht en andere peesproblematiek.
  • Tennis- en/of golferselleboog.
  • Kalkafzettingen in de pezen van het heupgewricht.
  • Kniepeesproblematiek.
  • Shin splints.
  • Achillespeesaandoeningen.
  • Voetplaatproblemen.
  • Behandelen van “spierknopen” in de nek en de rug.
  • Behandelen van verharde plekken onder de huid ten gevolge van o.a. oude bloedingen.

Onze praktijk zet shockwave vaak pas in bij pijnklachten die langer duren en bij moeilijk behandelbare klachten. Voor sommige klachten schiet fysiotherapie te kort en hier kan shockwave een oplossing bieden. Voor het verwijderen van kalkafzettingen in pezen, die pijnklachten of blokkades geven is het de eerste keuze.

WAT KOST SHOCKWAVE?

Shockwave kost niks extra en valt onder de normale zitting fysiotherapie. U dient wel vooraf aan de shockwave behandeling een echografie uit te laten voeren om te bepalen of shockwave daadwerkelijk nodig is.

Eelco Helmos – Shockwave